André van Duin, Katja Schuurman, Johnny Kraaijkamp jr. en John Cleese: allemaal speelden ze in reclames van Nederlandse merken die nu niet meer bestaan. Kennen jullie deze nog?

• Victoria-Vesta met Johnny Kraaijkamp jr.

“Ik durf het bijna niet te vragen, maar uh… mag ik even?” Acteur Johnny Kraaijkamp jr. is jarenlang de hoofdpersoon van de reclames voor Victoria-Vesta. De verzekeraar wordt later overgenomen door RVS, dat uiteindelijk opgaat in Nationale-Nederlanden. De naam Victoria-Vesta mag dan verdwenen zijn, de reclames met Kraaijkamp jr. staan bij velen nog in het geheugen gegrift.

Overigens waren acteur Frank Groothof, zanger Peter Koelewijn en acteur Filip Bolluyt ook te zien in spotjes voor Victoria-Vesta.

• Laser Computer met Katja Schuurman

Katja Schuurman breekt in de jaren negentig door als soapster in Goede Tijden, Slechte Tijden. Ook vormt ze een zangtrio met haar collega’s Guusje Nederhorst en Babette van Veen. Dat blijkt de opmaat voor een solocarrière.

Schuurman scoort drie hits, die alle drie onderdeel zijn van een reclamecampagne voor het Nederlandse computermerk Laser. Dat bedrijf wordt eind jaren tachtig opgericht, maakt in 2002 een doorstart en gaat een jaar later alsnog failliet. 'Maar nu heb ik er een' is in 1996 de eerste single van Schuurman, met bijbehorende, onderstaande reclamespot voor Laser. Het nummer reikt tot plek 8 in de Top 40. 'Wereldmeid' en 'Totaal verkocht' volgen.

• Giroblauw met John Cleese

In de jaren zeventig worden de Nederlandse tv-commercials volwassen. Steeds meer bekende namen komen opdraven om merken aan te prijzen. Zo ook de Britse komiek John Cleese, die in 1981 verschijnt in een spotje voor de Postgiro/Rijkspostspaarbank. Hij moet de slogan 'Giroblauw past bij jou' bekendmaken. Dat lukt. Giroblauw wordt een begrip. In 1986 wordt Postgiro/Rijkspostspaarbank geprivatiseerd tot de Postbank. Na de overname door ING komt er definitief een einde aan het giroblauw.

Postgiro heeft overigens nog andere komieken gestikt voor zijn spotjes. Zo speelt André van Duin in 1979 vier rollen, waaronder een kanarie, in deze reclame. Zes jaar later is hij nog eens te zien in een Postgiro-spot. Ook Koot & Bie en John Kraaijkamp sr. maken reclame voor de Postgiro.

• Skol met Piet Bambergen

In heel wat landen is Skol nog te koop, maar in Nederland breekt het biermerk nooit door. Sterker nog: de reclamecampagne 'Holland Skolland' met komiek Piet Bambergen draait in de jaren zeventig uit op een regelrechte flop. Met name omdat de toevoeging 'International Beer' de Nederlandse bierdrinker totaal niet aanspreekt.

• Pico Bello's met Willy Alberti

Zanger, acteur en presentator Willy Alberti hoeft in het onderstaande spotje maar een ding te doen: meerdere keren 'picobello' achter elkaar te zeggen en zingen. Hij prijst dan ook nieuwe chips van Smiths aan: de Pico Bello's. Dat is letterlijk een verdwenen merk, want een zoekactie op Google levert nul hits op de merknaam op.

• Becam Leningen met Frits Bom

Voor kredietverstrekker Becam, een handelsmerk van Dirk Scheringa's DSB BANK, transformeert presentator Frits Bom zich van Vakantieman even in Leningenman. Met succes, als je tenminste aanhanger bent van de theorie dat slechte reclame ook reclame is. Bij het TROS-programma Radar wint de Leningenman in 2004 de prijs voor irritantste tv-spot, zowel in de algemene categorie als in de categorie voor BN'ers.

• Hatéma met Piet Römer

De Helmondsche Textiel-Maatschappij, oftwel Hatéma, zet in 1980 acteur Piet Römer in om wandbekleding aan te prijzen. Römer verwerft later bekendheid als inspecteur De Cock in de tv-serie Baantjer. Met Hatéma loopt het minder goed af. Het bedrijf moet begin jaren tachtig tientallen mensen ontslaan, belandt in handen van Gamma Holding en opent speciale Hatéma-winkels, een plan dat grandioos flopt. Uiteindelijk blijft alleen de kunstleerproductie onder de naam Planox over, dat nog in het nieuws komt als veroorzaker van luchtvervuiling. Aan het begin van 1997 sluit ook Planox. Op de plek van de Hatéma-fabrieken staat nu de nieuwbouwwijk Helmond Suytkade.

• C1000 met Tineke Schouten

De kenmerkende typetjes van cabaretière Tineke Schouten figureren jarenlang in de spotjes van supermarktketen C1000. Totdat het bedrijf in 2012 overstapt over een ander reclamebureau. Reden voor Schouten om de samenwerking te beëindigen. Enkele jaren later valt voor C1000 het doek, na de overname van eigenaar Schuitema door Jumbo. Op 18 juli 2015 sluit het laatste C1000-filiaal in Ulft zijn deuren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl